" en liten tankeställare.. "


Nu är det mycket text igen men snälla läs hela för detta kommer fullt ut från hjärtat och detta vill jag dela med mig av till ALLA!


I 3 år gick jag på en skola som jag förut såg ner på och aldrig ville börja. I 3 år träffade jag människor som jag skulle komma att bli väldigt god vän med och dela mycket tillammans med - vilket jag aldrig anat skulle ske. I 3 år har jag träffat lärare vars livsglöd var att vi skulle trivas och göra vårt bästa - inte för deras skull, utan för våran egen. I 3 år fick jag medverka i gemenskapen på Naturbruksgymnasiet i Burträsk.


dessa 3 år är anledningen till att jag växte som människa och hittade mig själv...


Förutom att dessa år gav mig goda vänner gav de mig STOR insikt på livet. Den insikten är att aldrig dömma människor jag inte känner utan ge dem en ärlig chans att få visa vilka de är och inte titta ner på andra.
När jag skulle välja gymnasium tänkte jag att jag aldrig skulle sätta en fot på Naturbruks för att det endast gick "mongon" där och jag bara skulle behöva skämmas...nu skämms jag över att jag tänkte så...

Idag, såhär i efterhand, kan jag bara sitta och känna hur mycket jag mognat efter mitt beslut att hoppa på linjen och hur glad jag är att jag gjorde det. Jag ångrar inte en sekund.
Jag ser fortfarande på endel människor när jag berättar var jag gick gymnasiet att dom tänker något i form av  "usch naturbruks, där går det bara konstiga människor, är hon mongo eller nåt?"
förut hade jag velat sjunka genom jorden - nu bryr jag mig inte. Nu är jag en person som vet vem jag är och vad jag står för.

Nu står jag upp för skolan och för de som går/har gått på skolan och det jag vill säga till den som dömmer andra är:

Jag tycker synd om er som fortfarande inte förstått att alla människor är människor som har känslor och drömmar, ni som ser ner på andra för att de kanske inte tänker lika fort som er, inte har lika rika föräldrar, inte har lika lätt för att lära, inte har fått samma chans i livet, inte fått uppleva vad ett kärleksfullt hem betyder eller kanske t o m inte klär sig och ser ut som ni tycker att man ska se ut.

Till er vill jag även passa på att säga:

Öppna ögonen och sluta vara så instängda i er själva! Ok, man får tycka om sig själv, man SKA tycka om sig själv, man ska älska sig själv - så länge man låter andra människor få tycka om sig själva utan att hacka ner på någon.
Det finns redan nog med elände i vissa liv, nog med dåliga självförtroenden och bleka drömmar - snälla ni, krossa dem inte.


tack för mig.


denna bild har jag visat både en och två gånger förut, men jag kan inte annat än älska bilden och dagen då bilden togs. Detta var dagen då vi klev ut ur skolans lokaler , ut i den stora världen - och jag klev ut som en annan person än den som 3 år tidigare klivit in...

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Naturbruks 4ever, lr nåt haha. Nämen ja håller helt med! Det var på den där skolan även jag hittade mig själv & lärde känna folk jag sent ska glömma! 3 helt underbara år!

2009-01-07 @ 18:53:38
URL: http://madeofsteel.g-punkt.se
Postat av: Emelie

Du är så klok Therese. Och jag håller med om det du säger

2009-01-08 @ 13:30:46
Postat av: Elina

håller med dig i varje ord therese! Är så grymt tacksam att jag fått vara med om de tre åren.

2009-01-09 @ 00:56:14
Postat av: Malin

Jag har missat att läsa din blogg på vääldigt vääldigt länge, typ sen den dan du sa att du skulle sluta blogga! Men det här är bara så sant och jag vet intehur många gånger jag och Elina snackat om det! Det var verkligen en tjej som steg in och en ny människa som steg ut :)

<3

2009-01-11 @ 16:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0