män och kvinnor i samspel?


Om kvinnor är från Venus, och män är från Mars

- då är nog jag från Pluto!

När man arbetar med karlar (i ett mansdominerat yrke), umgås mycket med både karlar (pojkar;)) och kvinnor på fritiden så får man höra rätt mycket, man får se rätt mycket och man får ganska bra koll på hur båda parter tänker "på sitt eget sätt" i samma situationer.

Man förstår ibland på ett sätt hur männen tänker, och på ett annat sätt hur kvinnorna tänker.
Ibland kan jag känna:
"men för fan karlar, sluta sopa saker under mattan och ta tag i det!"
och samtidigt, i samma fråga, känna:
"men för fan kvinnor, sluta överdriva, SÅ allvarligt är det inte!"

Vill inte trampa på någon öm tå eller ngt, men jag är ju faktiskt kvinna själv så lite mer måste jg ju klanka ner på karlar ;P
Ngt som jag sett är väldigt t y d l i g t i många fall : Karlar lever i sin egen bubbla där dom själva är viktigast.

nu är ju alla olika från person till person så man ska inte dra alla över en kant eller ngt men jag tror att många känner igen sig om jag säger:

ex 1 )
Ett gäng sitter och... ser film t ex.
En kille blir törstig - går och hämtar vatten till sig själv och sätter sig nöjt i soffan igen.
En tjej blir törstig - säger: "jag ska gå och hämta vatten, är det någon fler som vill ha?"

Am I right?

visst, många tejer skulle kanske gå och hämta till sig själv, och många killar skulle kanske fråga alla andra - men tänk på det i framtiden så ska ni få se vad jag menar.

ex 2)
Ett till exempel (i en familj där mannen är KARL och kvinnan är KVINNA - som det "ska vara"):

Familjen har en gammal dammsugare som förvisso fungerar, men fungerar väldigt dåligt.
Kvinnar tycker att:
"vi måste köpa en ny dammsugare!"
medan mannen säger:
"varför?! den fungerar ju!"

Javisst, dammsugaren fungerar - MEN.
Karla-bubbla.
Dammsugaren fungerar dåligt - men det är (oftast) inte han som använder den/använder den väldigt sällan så för HANS del spelar det ju ingen roll alls om den går bra eller dåligt så länge huset är rent.
Hade det gällt ngt som HAN ist har mycket nytta av - såklart det ska köpas nytt! (enligt han)

- och för att samtidigt stå lite på karlarnas sida så kan det väl ganska lätt hända att nu då kvinnan tänker köpa en ny dammsugare så är det bara dt dyraste och bästa som är bra nog - vilket såklart inte är det NÖDVÄNDIGASTE...


Inte konstigt att förhållanden kan vara påfrestande då det är så olika tankesätt som ska få det att fungera:P
På ett sätt känns det som att: tjejer är ofta för känsliga
på ett sätt känns det som att: killar är ofta för O-känsliga

blir det båda samtidigt så blir det ju pannkaka av det hela - så varför inte mötas halvvägs??

killen ringer inte en tjej på kvällen som han lovat:
tjejen blir jättesur och killen tycker att hon är fjamsig

tjej: ta det inte FÖR hårt, man KAN ha mycket att göra och glömma, han tycker inte om dig mindre för det och världen gick inte under va? :)
kille: även om du har mycket att göra så KAN du ta dig tid att ringa - för att visa att du bryr dig och för att det FINNS andra än du själv i ditt liv - som skulle bli glad om du ringer? :)


aja, jag tänkte bara lite på min morgonpromenad :P
tjiing



- haha, ser ju tydligt när jag läser vad jag skriver att jag måste vara världens lättaste människa att leva med! haha elleeeer? de vet man inte, man får väl se hur jag börjar bete mig den dagen jag står mitt i ett förhållande. Kanske oxå blir "fjamsig" ? njaa inte riktigt min stil men - man vet ju aldrig ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0