Träningsvärk, alkohol och stretching

Det här med träning och alkohol på samma dag.
Det här med träning då man har täningsvärk.
Det här med stretching eller inte efter träningen.

Det finns många teorier om allt.

sitter och läser vädigt mycket på internet om allt som har med träning att göra.
Idag läser jag bl a:
"man ska inte träna om man har träninsvärk, då bryter man bara ner de redan söndriga musklerna och träningen ger ingenting"

och på en annan sida läser jag:
"det bästa du kan göra mot träningsvärken är att träna (med lite lättare vikter än vanligt) eftersom forskare nu kommit fram till att träningsvärken inte alls beror på att musklerna gått sönder utan håller på att stärkas och byggas upp."

och detta om alkohol.
Det sägs att man inte ska träna och dricka alkohol på sammadag, och att man inte ska träna dagen efter alkohol. Ska visst ta 2-4 dagar för kroppen att bli helt återställd :o
Man blir ju rädd.
Nämen dagen efter är promenad det enda att rekomendera i träningsväg då allt annat, som är mer ansträngande, blir för mycket för hjärtat.

och det här med stretching.
jag säger som jag alltid har sagt - har provat både och, och min kropp mår bäst av att stretcha, så då gör jag det!
enkelt.


Btw, hur gör jag nu?
Jag har dödens träningsvärk i ben och rumpa, ska dricka några glas ikväll och har träning på 45 min..
JO - jag åker och tränar (med lätta vikterför benen), äter en massa mat efteråt, dricker massor med vatten, försöker ta en powernap så kroppen riktigt får vila, sen tar jag det lugnt med alkoholen ikväll, inte mer än lagom alltså :)
Sen blir det en mysig söndagspromenad imorgon :)

låter fint :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0