tränings-test

Eftersom jag köpte en "I FORM"-tidning i veckan så kan jag nu dela med mig av mina nya kunskaper inom träning:

"Träna med din cykel"
Nu menas inte att man ska ut och cykla, eller stå och lyfta sin cykel, eller försöka få sin cykel att göra samma övningar som du - nej, de är menstrationscykeln jag pratar om.
(det här handlar alltså om kvinnor, för den som inte förstår det;P)

"östrogen gör dig stark" säger tidningen, och menar att undersökningar har visat att man mitt mellan 2 menstruationer (dag 14 och dag 21) har en extra hög östrogen-nivå som gör att förbränningen av kolhydrater och fett blir mer effektiv under fysiskt arbete, vilket får dig att prestera bättre i konditionskrävande aktiviteter (ex löpning)

Omvänt kan man tyvärr räkna med att prestationsförmågan försämras just före och efter menstruationen.
(om jag har märkt det? - JA!)

så detta ska testas!
nästa gång jag är inne på dag typ 7-8 (normal-prestation?) ska jag köra ett hårt konditionspass, sen samma pass dag 14 och se om det är ngn skillnad!


ojojoj vad jag blir klok av denna tidning!
står mycket här som jag skulle vilja dela med mig av.
men inte just nu, måste sova!

upp tidigt imorn, inlines-sväng, styrketräning, träna hästen - sen Orrholmen för sol, bad, vattenskoter, grill, vänner - ni vet sånt som helt enkelt får en super-taggad på livet! ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0